OKÉ – a hallgatói véleményezés új generációja
Minden egyetemista találkozhatott már a szorgalmi időszakok végével Neptunból előugró hivatalos üzenettel, miszerint új kitöltendő kérdőíve van, az Oktatói Munka Hallgatói Véleményezése. Ez már azonban egy lezárult korszak része, ugyanis a 2022-es év őszi szemeszterét már egy teljesen megújult rendszerben értékelhettük. Dr. Gyurácz-Németh Petrával, a Pannon Egyetem Minőségfejlesztési Központ igazgatójával beszélgettem.
Miben változott a kérdőív az előző évek gyakorlatához képest?
A koncepció változott meg teljesen. Ahelyett, hogy Oktatói Munka Hallgatói Véleményezéseként hívnánk a kérdőívet, Oktatói Kiválóság Értékelésnek nevezzük, azaz OKÉ-nak. El akartunk vonatkoztatni az előző rendszertől, ezért is adtunk neki teljesen más nevet és brandet. Az eddigitől a hallgatók tartottak, hogy nem anonim, valamint a kitöltés is sokáig tartott. Maguk a kérdések se vonatkoztak feltétlenül arra, amire szerettük volna, hiszen a Neptunban kurzusonként mentek ki a kérdőívek. Túl sokat és hosszan kellett kitölteni, nem volt hallgatóbarát kialakítású; a vezetők sem feltétlenül tudták használni ezeket az információkat, a kitöltés pedig alacsony maradt.
Mi egy más rendszert találtunk ki. Úgy gondoltuk, a Pannon Egyetem új teljesítményértékelésével összhangban egy olyan mérőszámot kell kialakítanunk, amit a vezetők tudnak használni ahhoz, hogy a Pannon Egyetem Teljesítményértékelő Rendszerében ez feltüntetésre kerüljön. Ehhez az kellett, hogy a hallgatók ne a kurzust, ne a tananyagot, hanem az oktatók attitűdjét és a hozzáállását értékeljék. Amit előír nekünk a felsőoktatási törvény, az az, hogy kell egy oktatói munka hallgatói véleményezése kérdőív, és mi ezt átalakítottuk egy más típusú rendszerré, ami jobban szolgálja az Egyetem érdekeit.
Hogyan történt a kialakítás?
A Bizottság három munkacsoportot alakított ki: az egyik a technikai megvalósítással foglalkozott, a másik a konkrét tartalmi kérdésekkel. Itt egy benchmarking történt, a kollégáim külföldi és magyar egyetemek összes hozzáférhető kérdéseit összerakták, ezekett mi csoportosítottuk típusok szerint, majd együtt alakítottuk ki a konkrét kérdéseket. Fontos volt, hogy a hallgatók ezt gyorsan ki tudják tölteni, és érthető kérdések legyenek benne.
A harmadik munkacsoport egy új szabályzatot hozott létre a régi OHV-szabályzat helyett, amibe beleértendő, hogy például ki férhessen hozzá az adatokhoz, mikor történik a lekérdezés, mennyi idő alatt és mikor érkeznek a visszajelzések a karoktól. A kérdőív kialakítása is közös megvalósítás volt. Már nem a Neptunban töltetjük, hanem a LimeSurvey kérdőívszerkesztő programban, ami felhasználóbarátabb felület
A kollégáim körülbelül 506 kérdőívet készítettek el, minden egyes oktatóra, aki az adott félévben tanított. Minden egyes oktatóhoz a Neptunból saját hallgatóit hozzárendeltük, tehát csak a saját hallgatója tudja kitölteni az adott félévre az oktatója értékelését, természetesen teljesen anonim módon. Abban az esetben, ha csak egy hallgató van az oktatónál, értesítjük arról, hogy az anonimitása nem biztosított és eldöntheti, hogy kitölti nem anonim módon, vagy nem él a lehetőséggel. Január 31-én az oktatók már meg is kapták saját értékelésüket, kimutatásokkal, elemzéssel az első OKÉ eredményekről
Az oktatók csak a saját értékelésüket látják?
Igen. Csak a dékánok láthatják mindenkiét, de csak azon oktatókét, akik az adott a karhoz tartoznak. Várhatóan lesz egy módosítása az OKÉ-nak, mivel volt már olyan igény, hogy a központvezetők, intézetigazgatók is láthassák az adott intézetbe tartozók kérdőívét. Ez egy dinamikus szabályzat, tehát ahogy a gyakorlat felülírja a dolgokat – mi működik jobban vagy kevésbé, hogyan tudjuk még jobban segíteni a szervezeti egységeket, hogy az eredményeket jól fel tudják használni –, ez majd a későbbiekben rugalmasan alakul.
Ez a kérdőív a Pannon Egyetem saját fejlesztése. Mikortól kezdődött ez a projekt?
2021 decemberében volt az első munkacsoport megbeszélés, és onnantól kezdve felpörgött ez a folyamat, nyáron a szenátus már meg is szavazta az OKÉ-szabályzatot. Már sokkal korábban felismertük, hogy meg kell reformálni a rendszert, azonban most lett meg az ehhez szükséges humánerőforrás, hogy végig tudjuk vinni ezt a komplex folyamatot.
A kitöltöttség aránya mennyire váltotta be az elképzeléseket?
Az arány nőtt, egyrészt egzakt, objektív kitöltési arányunk van: 23%-os kitöltésünk lett, eddig inkább 20% alatt volt. Karonként eltérők az értékek, a MK-n volt a legalacsonyabb, az MFTK-n és a GTK-n volt a legmagasabb arány.
Az OHV esetében nem voltak ennyire megbízhatók az adatok a kitöltést illetően. Az OKÉ-nál fontos célunk a későbbiekben a 30%-ot elérni. Forgattunk OKÉ-kisfilmet, ami a hallgatóknak bemutatja ezt a telefonra is jól optimalizált rendszert.
Az első kitöltés volt a pilot időszak és a hallgatóktól pozitív visszajelzések érkeztek, sokat tanultunk belőle, és a későbbiekben szeretnénk még tovább fejleszteni.
Fotók: Pannon Egyetem