Ki van mind a két kereked? – így válassz kerékpárt
Az előző hónapban arról írtam, hogy miért jó kerékpározni és mit érdemes végiggondolnod, ha többet szeretnél annál, hogy drótszamárral elugrasz a közeli szupermarketbe két darab tejes kifliért meg tíz deka párizsiért. Ebben a hónapban azt tudhatod meg, hogyan tudsz olyan kerékpárt választani, ami elvisz akár a világ végére is.
Sajnos én magam nem vagyok elég tapasztalt ahhoz, hogy egy ilyen komplex kérdésben segítségedre legyek, így egy rövid beszélgetés erejéig felkerestem egy kedves ismerősömet, Dancs Sándort, az ajkai Pálma utcában található kerékpárüzlet- és szerviz tulajdonosát. Sanyi immár 15 éve foglalkozik hivatásszerűen biciklik szervizelésével és értékesítésével, illetve épp egy hasonló témájú blogon dolgozik. Elmondása szerint hiába az évtizedes tapasztalat, szükség van az ismeretek folyamatos bővítésére, hiszen a kerékpáriparban is folyamatos a fejlesztés.
Tapasztalata szerint a kerékpározáshoz főleg érzelmi motivációra, a szabadságérzet és az élményszerzés igényére van szükség, azonban egészségügyi szempontból sem elhanyagolhatók a rendszeres bringázás hatásai. Részben a média, részben pedig az egyre erősödő divat hatására az elmúlt időszakban megnövekedett a kereslet a kerékpáros felszerelések, ide értve a kerékpárok iránt is. A kínálat hatalmas, a kevésbé tapasztalt bringás pedig olyan elveszetten érezheti magát, mint az óvatlan pillanatban elgurult csapágygolyó a kerékpárszervizben.
Ha kerékpárvásárláson gondolkodsz, akkor a kereskedők megrohanása előtt állj meg egy pillanatra és gondold át, hogy milyen körülmények között, napi hány órában és milyen burkolatfajtákon szeretnéd használni a kerékpárodat. Furcsán hangozhat, de egyáltalán nem mindegy, hogy milyen vázat, milyen nyerget, milyen gumikat és kerekeket, illetve egyéb alkatrészeket használsz. Gondold csak meg, más fajta bicikli kell erdőbe, aszfaltra és városba is. Azonban itt még nincs vége, az sem mindegy, hogy sportolni, kirándulni, vagy egyszerűen csak közlekedni szeretnél. Sanyi szerint célszerű szaküzleteket felkeresni, mert ott jó esetben tapasztalt, hozzáértő személyzet tud segíteni Neked abban, hogy megfelelő méretű és felszereltségű kerékpárt válassz. Olyat, amely minden alkalommal széles mosolyt csal majd az arcodra. Természetesen vannak élvezhető kompromisszumok, de minden felhasználástípusra jó kerékpár sajnos még nem létezik.
Jogos lehet a kérdés, hogy mennyire kell kitömni a zsebeket, ha igazán jó és tartós kerékpárt szeretnél vásárolni? Elég lesz vajon 30-40 ezer forint? Nem, sajnos nem lesz elég, és most ezzel a lendülettel vegyél is egy nagy levegőt, majd írj oda egy 1-est az előbb említett számok elé. Igen, sajnos jól látod, ha egy strapabíró, hosszú éveken át kitartó gépet, egy igazi „star bike”-ot szeretnél, legalább 130-140 ezer forintot kell összegyűjtened a malacperselyben. Természetesen jó hírem is van számodra, hiszen nem szeretnélek elrettenteni ettől az egésztől. Egy ilyen kerékpár általános felhasználás mellett átlagosan mindössze évi 5-10 ezer forintos karbantartási költséget igényel akkor, ha nem kell alkatrészeket cserélni. És miért kellene, hisz vigyázol rá, ugye?
Ha bringáznál, de a pénztárcád olyan lapos, hogy még a legszűkebb nadrágod farzsebében is elférne mellette egy féltégla, körülnézhetsz a használt piacon is. Ez viszont veszélyes terep, nincs garancia, és egy csillogó, de kopott alkatrészekkel szerelt bicikli javítása akár meg is sokszorozhatja a vételárat. Ha nem vagy hozzáértő, használt bringa vásárlásakor mindenképpen kérd ki valaki olyannak a véleményét, aki jártas a témában.
Mire van még szükség, ha találtál egy bringát, és a talpad már kívánja a pedál jéghideg érintését? A KRESZ-ben felsorolt kiegészítők mindenképpen kellenek, fontos a világítás, az észrevehetőség és a kerékpár biztonságos irányíthatósága. Tudom, tudom, biciklin ülve minden ember „élő szövet a fémvázon”, de hacsak nem sziklából készül a koponyád, jobban teszed, ha beruházol egy bukósisakra is.
Bringára fel!
Fotók: Dancs Sándor