Ijesztő eredmények – A magyar közoktatás helyzete: Csapó Benő előadása
A VEAB programjaként hallgathattuk meg március 7-én Csapó Benő Primissima díjas oktatáskutató előadását, aki a Szegedi Tudományegyetem oktatója. Az esemény során a magyar oktatás helyzetéről beszélt a ’70-es, ’80-as évektől kezdve napjainkig. Az eredmények pedig eléggé elkeserítőek.
Az 1970-es, ’80-as években végzett PISA-felmérések alapján Magyarország az élvonalban végzett, az 1990-es évekre már visszább csúsztunk, egészen a középmezőnyig. A 2000-es években pedig már hátul kullogott az ország, és ha az utóbbi éveket figyelembe vesszük, sajnos semmi javulást nem látunk. Csapó Benő elmondta, hogy mind a három területen: a természettudományban, a szövegértésben, és leginkább a matematikában akadnak súlyos problémák, de ez az általa mutatott diagramokból is tökéletesen látszódott.
Megdöbbentő volt számomra az a tény, amelyet az előadó tudatott velünk, miszerint egy olyan matematikai feladatot oldattak meg tanári szakon lévő hallgatókkal, amelyet általános iskola hetedik osztályában tanulnak a gyerekek. Azonban kevesebb volt azon egyetemisták száma, akik meg tudták oldani a matematikafeladatot, mint a hetedik osztályos tanulóké. Csapó Benő szerint elég nagy probléma az, hogy olyan diákok kezébe kerül tanári diploma, akik egy egyszerű matematikai feladatot sem tudnak megoldani. Persze ezzel nem a fiatalokat, hanem az oktatási rendszer fejletlenségét okolta.
Ezen problémák megoldása előtt hosszú út áll. Csapó véleménye szerint fontos a diagnosztikus mérések fejlesztése, vagyis a digitális eszközök segítségével történő tanulás. Olyan programokat foglal magában ez az újféle tanulási módszer, amely fejleszti a gyerekek szövegértési, matematikai és természettudományos tudását. Véleményem szerint hosszú az út a jobb helyzet eléréséhez, és nem lesz olyan könnyű ezt a sok felhalmozódott problémát megoldani, de csak reménykedni tudok, hogy a 40 éves eredmények visszahozhatóak.
Fotó: pixabay.com