Vegyész diákolimpikon – Interjú Szigetvári Barnabással
Az egyetem, a hallgatói lét rengeteg lehetőséget biztosít a fiatalok számára ahhoz, hogy kibontakoztassák tehetségüket és kiemelkedő eredményeket érjenek el a szakmai és tudományos életben. Vannak azonban olyanok is, akik már felsőfokú tanulmányaik megkezdése előtt is jelentős szakmai sikereket könyvelhettek el. Szigetvári Barnabással beszélgettem, aki 2017 szeptembere óta egyetemünk alapszakos hallgatója, azonban még szakközépiskolás diákként szerzett jogosultságot a 2017 októberében megrendezett 13. „Grand Prix Chimique” vegyésztechnikusi diákolimpián való részvételre, ahol második helyezést ért el.
Kérlek, mesélj magadról egy kicsit!
Bakonycsernyén lakom, a középiskolát Veszprémben végeztem el, illetve egyetemi tanulmányaimat is itt folytatom. A Veszprémi SZC Ipari Szakgimnáziumában végeztem laboratóriumi technikusként. Főként a természettudományos (kémia, fizika és matematika) és műszaki tantárgyak érdekelnek. Jelenleg a Pannon Egyetem hallgatója vagyok, vegyészmérnök szakon tanulok, az egyetem mellett pedig dolgozom is.
Mikor kezdtél el a kémia, a vegyészmérnöki pálya iránt érdeklődni? Mit találtál vonzónak ebben a tudományterületben?
Már az általános iskolában is érdekeltek a természettudományos tantárgyak, közülük pedig a kémia fogott meg a leginkább. Ennek köszönhetően vegyipari irányban szerettem volna továbbtanulni, ezért választottam a veszprémi Ipari Szakközépiskolát, ahol vegyipari szakra jelentkeztem. Már kilencedik osztályban is szerettem kémia versenyfeladatokat megoldani, Pulai Gáborné tanárnő felkészítésével kétszer is indultam az Irinyi János Kémia Versenyen, ahol szakközépiskolai kategóriában mindkétszer első helyezést értem el. Szerettem a szakmai gyakorlatokat is (mind az analitikai, mind pedig a szerves preparatív gyakorlatokat), mindig pontosak voltak a méréseim. A Szakmai Érettségi Tanulmányi Versenyen is indultam, ahol második helyezést értem el. A technikusi képesítés megszerzését követően mérnöki irányban akartam továbbtanulni, és a jövőben is ebben a munkakörben képzelem el magamat.
Második helyezést értél egy nemzetközi vegyésztechnikusi versenyen. Hogyan jött az ötlet, hogy indulj a versenyen?
Felsőbb évesek, szakmai tanáraim és az osztályfőnököm is ajánlotta. A laboratóriumi gyakorlatok során alaposan, pontosan dolgoztam, kémiából emelt szintű érettségit is tettem. Angol és német nyelvből nyelvvizsgával rendelkezem, illetve szakmai fordítóversenyen is részt vettem, így különösen ajánlották számomra ezt a versenyt. Nekem is tetszett az ötlet, mivel tudásomat nemzetközi viszonylatban tudtam megméretni, illetve megismertem más országok hasonló képességű tanulóit is.
Kik vehetnek részt ezen a versenyen? Hogyan jutottál el a nemzetközi fordulóig, mit kellett ehhez tenned, illetve kik voltak segítségedre?
A kétévente megrendezésre kerülő Grand Prix Chimique nemzetközi fordulója előtt hazai válogatót tartott a magyarországi versenybizottság szervezője, az ELTE Kémia Intézete, illetve támogatója, a Richter Gedeon Nyrt. Gyógyszergyártó Vállalat. A hazai forduló során kiválasztották a magyar delegáció két tagját. A hazai megmérettetés egy klasszikus és műszeres analitikai, valamint egy szerves preparátum elkészítésének feladatából állt. A szervezők ezek alapján választották ki azt a két tanulót, akik képviselhetik Magyarországot a versenyen. A felkészülésben szakmai tanáraimtól, az osztályfőnökömtől, valamint dr. Riedel Miklóstól, az ELTE Kémia Intézet oktatójától, valamint Fogarasi Józseftől és Fandel Richárdtól, a Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari Szakgimnázium tanáraitól kaptam segítséget.
Miről szól pontosan a Grand Prix Chimique, milyen feladatokat kellett megoldanod?
A Grand Prix Chimique egy nemzetközi verseny, amelyet a vegyipari, laboratóriumi orientáltságú szakközépiskolák tanulói számára hoztak létre 1991-ben, Stuttgartban. Azóta kétévente kerül megrendezésre, a szervezést a résztvevő országok egyike vállalja el. Idén Szerbiában, Valjevo városától nem messze, a Petnicia Science Center-ben rendezték a versenyt. A megmérettetés során a hazai válogatóhoz hasonlóan egy nyolc órás analitikai feladatot (Kálcium(II)-ionok permanganometriás meghatározását, illetve kémhatás vizsgálatát az indikátor savas, bázikus formájának fotometriás módszerrel történő vizsgálatával), valamint egy kilenc órát igénylő szerves preparátum elkészítését (vanilin-alkohol és paranitro-acetanilid előállítását) kaptuk feladatul.
Mennyire ismert a vegyésztechnikusi diákolimpia szakmai körökben?
A magyarországi vegyipari szakközépiskolák mindegyikéből indulnak tanulók a hazai válogatón, a veszprémi Ipari Szakközépiskolából többen is eljutottak a nemzetközi döntőig, és az iskola színvonalas képzésének köszönhetően többen is dobogós helyezést értek el. A versenyszervezés magas színvonalú, a bizottság tagjai egyetemi oktatók, szakoktatók. A vegyipari szakközépiskolák mellett ez a verseny a kémia tagozatos gimnáziumok körében is széleskörűen ismert.
Ha jól tudom, tíz országból érkeztek résztvevők. Kik voltak ők, sikerült-e kapcsolatokat építened, barátokat szerezned?
Igen, a versenyen tíz ország vett részt az idei évben: Németország, Svájc, Olaszország, Magyarország, Csehország, Szerbia, Horvátország, Szlovénia, Szlovákia és Ausztria.
Megismertem az oktatási rendszerüket, szokásaikat, stílusukat. Nagyon kedvesek voltak mind a diákok, mind pedig a kísérő tanáraik, soha nem éreztem idegennek magam az ott töltött idő alatt.
Tanultál-e új dolgokat a verseny során, adott-e extra motivációt a tanulmányaid folytatásához?
Számomra igazi szakmai megmérettetést jelentett a verseny, hiszen a gyakorlatok kivitelezése komoly odafigyelést, szakmai felkészültséget és stressztűrést igényelt. Visszajelzés volt számomra, hogy a megfelelő szakmát választottam, amikor az Ipari Szakközépiskolába felvételiztem, és ez a jelenlegi mérnöki tanulmányaimban is jelentős motiváció.
Kaptál-e esetleg szakmai jellegű ajánlatokat a kiváló eredmény elérését követően?
Még ilyen megkeresést nem kaptam sem állás-, sem képzésajánlatot illetően, de természetesen számomra ez komoly szakmai referenciát jelent.
A közelmúltban kezdted meg a felsőfokú tanulmányaidat. Miért a Pannon Egyetemre esett a választásod?
Vegyészmérnök szakirányban képzelem el a jövőmet, és jó visszajelzéseket kaptam a Pannon Egyetem mérnöki képzésének színvonaláról. Ez az oka annak, hogy az egyetem vegyészmérnök alapszakára felvételiztem.
Az egyetemi környezet sok lehetőséget kínál. Milyen rövid és hosszú távú terveid vannak a jövőre nézve?
Szeretnék a BSc képzést követően Vegyészmérnök MSc szakirányban továbbtanulni, majd a későbbiekben mérnökként dolgozni akár vegyipari, akár műszaki területen.
Fotók: Fandel Richárd